Veelgestelde vragen

Facturen

Digitale facturatie

Dat is een factuur die u via e-mail ontvangt in plaats van per brief.

Ja. Als u kiest voor elektronische facturatie, dan krijgt u uw contractbevestigingen, contracthernieuwingen en alle facturen via e-mail. Dit is gratis.

  • U betaalt via overschrijving?
    Klik op de betaalknop in de e-mail en bevestig de betaling. Nadien krijgt u een bevestigingsmail.
  • U betaalt via domiciliëring of via kredietkaart?
    U moet niets doen. We bieden het bedrag aan uw bank aan op de datum die op uw factuur staat.

Ja, dat kan op elk moment. Klik gewoon hier. Alleen voor klanten met het tariefplan eni link 1 jaar kan hiervoor een kost aangerekend worden.

Terug naar het overzicht

 

Jaarafrekening

Dat is de afrekening die u krijgt na de jaarlijkse meteropname door uw distributienetbeheerder. Als het totaal van de voorschotten die u al betaalde lager is dan uw jaarafrekening, dan moet u het verschil bijbetalen. Als u te veel betaalde, dan storten we u het verschil terug of verrekenen we het op uw volgende voorschotfactuur. Op basis van dat werkelijke verbruik herrekenen we ook uw voorschotbedrag voor de volgende verbruiksperiode. Uiteraard kunt u dit nieuwe voorschotbedrag zelf ook altijd aanpassen in My Eni.

  1. Opname meterstanden
    Eni berekent uw jaarafrekening op basis van uw werkelijke verbruik. Die gegevens krijgen we elk jaar van uw distributienetbeheerder. Eenmaal per jaar neemt die uw meterstanden op.
    Let op: geef uw meterstanden aan uw meteropnamebedrijf door wanneer men er u naar vraagt. Anders moet men een schatting maken van uw meterstanden. En dan moeten wij op basis van deze schatting uw jaarafrekening opstellen.
  2. Volgens uw tariefplan
    De kostprijs van uw verbruik berekenen we volgens het door u gekozen tariefplan. Hierbij komen nog de distributiekosten, transportkosten, taksen en toeslagen die we aan de distributienetbeheerder en overheid moeten doorstorten.
  3. Verrekening voorschotten
    Is het totaal van de voorschotbedragen kleiner dan het jaartotaal? Dan moet u het verschil bijbetalen. Het te betalen bedrag staat duidelijk vermeld op uw jaarafrekening. Is het totaal van de voorschotbedragen groter dan het jaartotaal? Dan betaalt Eni u het verschil terug.
    Tenzij u sommige voorschotfacturen nog niet betaald hebt. In dat geval houden we die voorschotten af van het bedrag dat we eventueel terugstorten.
  4. Nieuw voorschotbedrag
    Op basis van de voorbije periode maakt Eni een inschatting voor uw volgend jaarverbruik. Op basis daarvan stellen we u een nieuw voorschotbedrag voor.

Uw aardgasverbruik wordt gemeten op de gasmeter. Die meet in kubieke meter (m³). Op uw factuur wordt m³ vaak omgezet in kWh, via een formule op maat van uw situatie. Als u meer informatie wilt over de berekeningswijze, contacteer dan uw distributienetbeheerder.

We maken uw jaarafrekening op zodra we de meterstanden ontvangen van uw distributienetbeheerder. Die stelt een meteropnamebedrijf aan om uw meterstanden op te nemen. Uw distributienetbeheerder bepaalt ook het moment waarop dit gebeurt. Dat kan verschillen van regio tot regio. De jaarafrekening wordt verstuurd per post of per e-mail.

Terug naar het overzicht

 

Voorschotfactuur

  1. Bepalen van uw energieverbruik
    • U bent net klant bij Eni? Dan kent Eni uw werkelijke verbruik niet. We maken een schatting op basis van het historische verbruik van uw woning. Die gegevens krijgen we van uw distributienetbeheerder.
    • U bent Eni-klant en kreeg al een jaarafrekening? Dan kent Eni uw werkelijke verbruik. Op basis daarvan berekenen we het nieuwe bedrag van uw voorschotfacturen.
  2. Opname van uw meterstanden
    Het meteropnamebedrijf van uw distributienetbeheerder is verantwoordelijk voor de meteropname. Zij bepalen ook het moment waarop dit gebeurt. Zodra wij de gegevens over uw verbruik van uw distributienetbeheerder ontvangen stellen we uw jaarafrekening op. We houden daarbij rekening met het moment van de meteropname. Dat is belangrijk voor de inschatting van uw voorschotbedrag. Bijvoorbeeld. Stel, u verhuist of u wordt klant bij Eni begin oktober, en de volgende meteropname is begin januari. Dan maken we een inschatting van uw verbruik voor 3 maanden, van begin oktober tot begin januari. Pas bij de volgende jaarafrekening maken we een nieuwe inschatting voor een volledige periode van 12 maanden.
  3. Andere kosten en taksen
    U hebt voor een tariefplan met vaste energiekost (eni relax 1 of 3) gekozen? Dan kunnen alleen de transport- en distributiekosten van de distributienetbeheerder, en de taksen en toeslagen van de overheid nog veranderen. Een voorziene verhoging van deze kosten nemen we mee in onze berekeningen.
  4. Seizoeneffecten
    In de winter verbruikt u meer energie dan in de zomer. Ook dat nemen we mee in de berekening van uw voorschotbedrag.
  5. Uw voorschotbedrag wordt precies berekend
    Bij de berekening van uw maandelijkse voorschotbedrag houden we rekening met al deze factoren en met uw tariefplan. We berekenen uw voorschotbedrag zo precies mogelijk. Zo vermijdt u onaangename verrassingen bij uw jaarafrekening.

Jazeker. U kunt dit zelf doen. Log in op My Eni, ga naar de rubriek ‘Facturen’ en klik op de knop ‘Bedrag aanpassen’. Daar kiest u direct zelf een nieuw voorschotbedrag. U kunt ook eerst uw meterstand ingeven via My Bill Coach om op basis daarvan uw voorschotbedrag aan te passen.

Ja. Uw nieuwe voorschot wordt berekend op basis van het historische verbruik van uw nieuwe woning. Uiteraard kunt u dit zelf altijd aanpassen in My Eni.

In My Eni kunt u in de rubriek ‘Mijn Facturen’ uw openstaande saldo raadplegen. Dit saldo is de totale som, inclusief eventuele betaalafspraken en aanmaningskosten. Zowel van uw elektronische facturen als van de facturen die u eerder via de post ontving.

U bepaalt zelf wanneer u uw voorschotfactuur ontvangt. Dat kan via My Eni. Uw keuze wordt zo snel mogelijk toegepast. In de meeste gevallen is dit in de eerstvolgende maand. U kunt uw keuze op elk moment opnieuw wijzigen.

Terug naar het overzicht

 

Domiciliëring

  1. Het is gemakkelijk: Uw betalingen gebeuren immers automatisch én u vermijdt onnodige administratieve kosten
  2. U kunt uw domiciliëringsopdracht heel eenvoudig en direct activeren via My Eni. Eni regelt verder alles voor u.

Dankzij een domiciliëring vergeet u nooit meer een betaling en vermijdt u onnodige administratieve kosten. Wij debiteren bovendien het bedrag pas op de vervaldag van de factuur. Zorg er wel voor dat er voldoende geld op uw rekening staat.

U activeert uw domiciliëringsopdracht heel eenvoudig zelf via My Eni.

Precies op de vervaldag van uw factuur (15 dagen na factuurdatum). Tot dan blijft uw geld op uw bankrekening en krijgt u intresten. 

Terug naar het overzicht

 

Aanmaning

Ja. Wie een betaling mist, krijgt een herinnering en die moet ook betaald worden. Breng dus zo snel mogelijk alle achterstallige bedragen in orde, inclusief die van de herinnering.

In My Eni kunt u uw openstaand saldo raadplegen in de rubriek ‘Facturen’. Dit saldo bevat ook de gemaakte betaalafspraken en aanmaningskosten. Als u via domiciliëring betaalt, zal dit saldo op de vervaldatum van uw factuur aan uw bank worden aangeboden. Betaalt u via overschrijving, dan kunt u dit saldo in één keer vereffenen via de betaalknop.

Terug naar het overzicht

 

6% BTW-verlaging

Het verlaagde btw-tarief van 6% is enkel van toepassing op het elektriciteitsverbruik van gezinnen. Voor aardgas blijft het tarief 21% gelden, net zoals voor ondernemingen, vzw’s, zelfstandigen, openbare diensten, natuurlijke personen… met een professioneel elektriciteitscontract.

Ja. Het verlaagde btw-tarief van 6% geldt voor alle componenten:

  • energiekost
  • nettarieven (distributie- en transmissiekosten)
  • taksen, toeslagen en heffingen

Het nieuwe btw-tarief is geldig vanaf 1 april 2014. Eind 2015 zal de federale regering de maatregel evalueren en beslissen of hij verlengd wordt.

De btw-verlaging geldt voor alle particuliere klanten die elektriciteit kopen voor huishoudelijk gebruik.

Helemaal niets. Eni past het verlaagde btw-tarief van 6% automatisch toe op uw voorschotfactuur.

Dat kan. Eni past automatisch het verlaagde btw-tarief toe op uw voorschotfactuur. Maar natuurlijk kunt u uw voorschotbedrag altijd aanpassen via My Eni

Voor particuliere klanten factureren we het elektriciteitsverbruik tot en met 31 maart 2014 met 21% btw op de jaarafrekening. Vanaf 1 april 2014 passen we het verlaagde btw-tarief van 6% toe.

Ja, we passen het verlaagde btw-tarief van 6% toe voor het elektriciteitsverbruik op uw naam.

Ja, maar enkel voor residentiële elektriciteitscontracten.

Hebt u een residentieel contract? Dan geniet u automatisch van het verlaagde btw-tarief van 6%. Professionele contracten blijven onderworpen aan 21% btw.

Bij elke tariefwijziging (zoals deze btw-verlaging) zijn we wettelijk verplicht u eenmalig een factuur te sturen. Verder krijgt u enkel uw jaarlijkse afrekeningen, zoals gevraagd.

Terug naar het overzicht

 

Prosumententarief

Prosumenten zijn netgebruikers die een eigen productie-installatie (meestal zonnepanelen) met een vermogen van maximaal 10 kVA hebben. Daarmee kunnen ze een deel van hun elektriciteit zelf produceren. Verbruiken ze op bepaalde momenten minder dan ze produceren, dan wordt het netto-overschot automatisch geïnjecteerd in het distributienet.

(Bronnen: Vreg, Infrax, Eandis)

Het prosumententarief is een aanvullend capaciteitstarief voor prosumenten met een terugdraaiende teller in de regio Vlaanderen. Het maakt deel uit van de nettarieven. Hoewel het gaat om diensten/kosten van uw netbeheerder, wordt het prosumententarief, net als de andere nettarieven, door uw energieleverancier gefactureerd.

(Bronnen: Vreg, Infrax, Eandis)

Het prosumententarief wordt aangerekend vanaf 1 juli 2015. Bij installaties die pas later in dienst genomen worden, geldt het prosumententarief vanaf de datum van indienstneming.

(Bronnen: Vreg, Infrax, Eandis)

Het prosumententarief verschilt naargelang de netbeheerder.

Periode

van 01/07/2015
tot 31/07/2015
van 01/08/2015
tot 31/12/2015

Distributienetbeheerder

€/kVA
(excl. BTW)

€/kVA
(excl. BTW)

GASELWEST Vlaanderen 83,99 87,87
IMEA 62,90 64,93
IMEWO 70,31 73,09
INTER-ENERGA 80,00 82,22
INTERGEM 68,27 70,87
INTERMOSANE Vlaanderen 99,53 103,72
IVEG 77,58 80,16
IVEKA 66,90 69,30
IVERLEK 71,15 73,87
PBE Vlaanderen 78,21 80,67
SIBELGAS 79,16 81,87
WVEM 79,49 82,45

 

Het prosumententarief is het vermogen van de omvormer van uw installatie, uitgedrukt in kVA (kilovoltampère), vermenigvuldigd met het tarief van uw netbeheerder.

Als u bijvoorbeeld een omvormer heeft van 4 kVA en aangesloten bent bij netbeheerder Interelectra, dan bedraagt het prosumententarief voor u: 80 €/kVA * 4 = 320 euro per jaar.

(Bronnen: Vreg, Infrax, Eandis)

Als u geniet van het sociaal tarief moet u het prosumententarief niet betalen.

(Bronnen: Vreg, Infrax, Eandis)

Prosumenten gebruiken het net in twee richtingen (afname en injectie), maar droegen voorheen amper bij aan de gebruikskosten ervan. Daardoor worden de netkosten grotendeels gedragen door niet-prosumenten. Het prosumententarief wil deze ongelijkheid rechttrekken en de netkosten verdelen over iedereen die het net gebruikt.

(Bronnen: Vreg, Infrax, Eandis)

Op de jaarafrekening, samen met uw verbruik.

(Bronnen: Vreg, Infrax, Eandis)

Jazeker. U kunt dit zelf doen. Log in op My Eni, ga naar de rubriek ‘Mijn facturen’. Daar ziet u links een item “Voorschotbedrag”. Klik op “Aanpassen”.

Als u vandaag recht hebt op groenestroomcertificaten, dan behoudt u dit recht.

(Bronnen: Vreg, Infrax, Eandis)

Het prosumententarief wordt aangerekend aan de netgebruiker. Dat is de persoon of organisatie die op een adres elektriciteit verbruikt, en dus niet noodzakelijk de eigenaar van de zonnepanelen. Het is ook de netgebruiker die geniet van het principe van de terugdraaiende teller en bijgevolg niet volledig bijdraagt voor zijn gebruik van het net. Als netgebruiker kun je natuurlijk wel proberen afspraken te maken met de eigenaar van de zonnepanelen over een kostenverdeling.
Het geïnstalleerde vermogen is het maximale AC-vermogen (wisselstroom) van de omvormer die de opgewekte gelijkstroom omzet in bruikbare wisselstroom. Het maximale AC-vermogen bepaalt het vermogen dat je installatie maximaal kan produceren. Het wordt in principe vermeld in het AREI-keuringsverslag van je installatie. Voor productie-installaties zonder omvormer (bijvoorbeeld sommige micro-WKK’s of kleine windturbines) is het geïnstalleerde vermogen: het maximaal vermogen (meestal afgekort als ‘S’) op de kenplaat van de generator, uitgedrukt in kVA. Wil je weten meer weten over de berekeningsmethodiek van het prosumententarief? Bekijk dan zeker de veelgestelde vragen op de website van de VREG
Als netgebruiker op een adres zonder zonnepanelen, hoef je het prosumententarief uiteraard niet te betalen. Maar je moet wel een aantal administratieve correcties doen. Contacteer hiervoor je netbeheerder.

De elektriciteitsleverancier van de netgebruiker (in uw geval eni) zal het prosumententarief aanrekenen, net zoals nu ook al gebeurt met de andere componenten van de netvergoeding.

Terug naar het overzicht

 

Extra diensten

Op de eerste factuur vindt u de eenmalige kosten voor de aankoop en installatie van Anna . Deze factuur bevat ook uw eerste maandelijkse bijdragen, die per kwartaal worden gefactureerd.
Op de volgende facturen vindt u enkel uw maandelijkse bijdragen die per kwartaal worden gefactureerd.
Op de eerste factuur vindt u de eenmalige kosten van uw eerste ketelonderhoud. Deze factuur bevat ook uw eerste maandelijkse bijdragen, die per kwartaal worden gefactureerd. Op de volgende facturen vindt u enkel uw maandelijkse bijdragen, die per kwartaal worden gefactureerd.

Terug naar het overzicht

 

Contract

Zonnepanelen

Als u zonnepanelen installeert, hebt u 2 opties:

  • U wacht op uw eerstvolgende jaarafrekening. Zo ziet u meteen welke impact uw zonnepanelen hebben op uw jaarverbruik. Op basis daarvan berekenen we uw nieuwe maandelijkse voorschot.
  • U vraagt onze facturatiedienst om direct uw nieuwe voorschot te berekenen. Hiervoor hebben we wel de volgende informatie nodig:
    1. Het ogenblik waarop uw PV-installatie operationeel wordt of geworden is.
    2. Het piekvermogen van uw installatie.

Nee, behalve als u uw voorschotten wil laten herrekenen. Wilt u zeker zijn dat uw elektriciteitsteller geschikt is voor een PV-installatie? Neem dan contact op met uw distributienetbeheerder

Als u een PV-installatie hebt, kunt u groenestroomcertificaten aanvragen bij de regionale regulator VREG (Vlaanderen), CWaPE (Wallonië) of Brugel (Brussel). Die certificaten worden toegekend vanaf de dag dat uw installatie officieel goedgekeurd werd.

Opgelet: in elke regio geldt een maximumtermijn tussen het moment van de goedkeuring en de ontvangst van uw dossier. Wacht dus niet te lang!

  • Is uw onderneming gevestigd in Vlaanderen?
    Dan koopt uw distributienetbeheerder uw certificaten over.
  • Is uw onderneming gevestigd in Brussel of Wallonië?
    Dan koopt Eni uw certificaten over. Neem hiervoor contact op met Eni via certificaten@be.eni.com

Terug naar het overzicht

 

Bijkomende aansluiting

Hier vindt u de uitleg hoe u een bijkomende aansluiting aanvraagt voor uw huidige adres of voor een tweede adres.

Dat kan binnen de 2 werkdagen. We spreken dit gewoon samen af.

We helpen u graag verder. Neem gerust contact met ons op.

Terug naar het overzicht

 

Algemene voorwaarden

Terug naar het overzicht

 

Eni home services

Hier vindt u alle informatie.

Log in op My Eni, ga naar de rubriek vul dit formulier in en klik op de link ‘Aanpassen’. Als u recht hebt op Eni home services, kunt u het daar activeren.

Terug naar het overzicht

 

Tariefplannen

Dan verandert de energiekost van uw tariefplan niet gedurende de hele duur van uw contract, zelfs al stijgen de energieprijzen. U verandert uiteraard van tariefplan wanneer u zelf maar wilt.

Heeft u een variabele prijs, dan kan die 4 maal per jaar stijgen of dalen in functie van prijsschommelingen in de energiemarkten. Nieuwe klanten kunnen bij Eni enkel nog kiezen voor een vaste energiekost, zodat zij beschermd zijn tegen prijsschommelingen gedurende de hele duur van hun contract. U kunt op elk moment kiezen om over te stappen van een variabele naar en vaste prijs.

Log in op My Eni, ga naar de rubriek 'Tariefplan' en klik op de link 'Aanpassen'

Terug naar het overzicht

 

Groene stroom

Neen. Uw aansluitingen en installaties blijven onveranderd. Alleen de manier waarop uw elektriciteit wordt opgewekt, is anders.

Onze groencertificaten garanderen dat alle groene energie van Eni 100% duurzaam is.

Terug naar het overzicht

 

Contract opzeggen bij Eni

Ga na of het aanbod echt wel voordeliger is. Vaak worden alleen de nieuwe, actuele tariefplannen onderling vergeleken. Maar dat zegt niets over uw oude, geldende Eni-tariefplan. Let er dus op dat uw oude Eni-tariefplan niet vervangen wordt door een duurder, nieuw tariefplan elders.

Doe de tariefplan-check, want het is niet eenvoudig om verschillende aanbiedingen te vergelijken. Bel ons daarom even op voor een open en vrijblijvende vergelijking. Of laat u gratis opbellen door Eni.

Bel 078 15 15 13 (zonaal tarief). Of vul dit formulier  in en wij bellen u gratis op.

Controleer volgende zaken:

  • Is het aanbod gebaseerd op het werkelijke verbruik van uw huishouden? En niet op een gemiddelde gebruik? Het gemiddelde verbruik kan immers lager uitvallen dan uw werkelijke verbruik.
  • Hoe werd uw nieuwe voorschotbedrag berekend? Is dat op basis van een periode met alleen maar zomermaanden? Tip: baseer u enkel op uw werkelijke, jaarlijkse verbruik.
  • Welke kosten zitten allemaal in het aanbod? Zijn de netwerkkosten, belastingen en andere beheerskosten erin verwerkt?
  • Let op met promoties en kleine lettertjes.
  • Biedt het aanbod u een vaste of een variabele energiekost? Hou er rekening mee dat een variabele energiekost verschillende keren per jaar kan worden aangepast.

U twijfelt? Bel 078 15 28 28 (zonaal tarief). Of vul dit formulier in en wij bellen u gratis op.

Dan hebt u natuurlijk maar één energieleverancier nodig. Contacteer ons even om te zien wat wij voor u beide in petto hebben. Bel de klantendienst op 078 15 28 28 (zonaal tarief).

Onze deelneming met uw verlies. U neemt best direct contact met ons op om alles in orde te brengen. U kunt het contract laten stopzetten of op een andere naam verderzetten. Bel de klantendienst op 078 15 28 28 (zonaal tarief).

Als u uw contract opzegt, ook al is dit voor het einde van uw contract, dan betaalt u als particuliere klant geen opzegvergoeding.

U deelt Eni best schriftelijk mee dat u uw contract opzegt. Stuur een aangetekende brief naar: Eni klantendienst, Medialaan 34, 1800 Vilvoorde.

Terug naar het overzicht

 

Stroomonderbreking

De verantwoordelijke voor het evenwicht tussen vraag en aanbod op het elektriciteitsnet is Elia. Of u nu klant bent bij Eni of bij een andere leverancier, dat maakt geen verschil op het vlak van leveringszekerheid. De regio waar u woont is mogelijk wel van belang. Elia stelt alles in het werk om stroomonderbrekingen te voorkomen, maar kan niet garanderen dat ze niet zullen voorkomen. Ook Eni kan dat dus niet garanderen. Om de elektriciteitsbevoorrading te begrijpen en te weten wat een elektriciteitstekort voor u kan betekenen, kunt u de volgende websites raadplegen :

Neen. Of u nu klant bent bij Eni of bij een andere leverancier, dat maakt geen verschil op het vlak van leveringszekerheid.  Het is immers Elia, actief in gans België, die verantwoordelijk is voor het evenwicht tussen de vraag en het aanbod op het ganse grondgebied.

Heeft het bijvoorbeeld zin om een generator aan te kopen? Wat u het best kan doen, is de raad van de verschillende overheden en marktspelers opvolgen. Dat kan bijvoorbeeld inhouden dat u bepaalde energieverslindende toestellen op bepaalde ogenblikken best niet gebruikt (zoals een wasmachine, een afwasmachine, een strijkijzer). Dat zal vooral gevraagd worden op ogenblikken dat voor een stroomonderbreking gevreesd wordt. Volgens de info die we vandaag hebben, zouden de afzonderlijke stroomonderbrekingen beperkt blijven in de tijd. Rekening houdend met die hypothese lijkt een noodgenerator voor een gewoon gezin niet noodzakelijk en erg duur in aankoop, onderhoud en verbruik. Dat kan natuurlijk anders zijn als u bepaalde professionele activiteiten uitoefent waarbij u zelfs voor korte tijd niet zonder stroom mag vallen.

Dit is inderdaad zinvol. Hoe minder energie u verbruikt, hoe kleiner de kans op stroomonderbrekingen. Daarnaast levert energiebesparing u ook financieel wat op: want de goedkoopste kWh is degene die u niet verbruikt. Advies over een verantwoordelijk energieverbruik vindt u op deze websites:

Het overgrote deel van de zonnepanelen-installaties zijn niet uitgerust om zogenaamd "autonoom" te draaien. Zij hebben altijd een verbinding nodig met een werkend stroomnet om elektriciteit te kunnen produceren. Wellicht helpen zonnepanelen u dus niet uit de nood bij een stroomonderbreking. Bovendien worden de stroomonderbrekingen vooral gevreesd tijdens de avond, op koude, bewolkte en windstille dagen. Dan zullen zonnepanelen sowieso niet veel kunnen produceren.

Dat is inderdaad mogelijk. Hebt u een contract met vaste prijs, dan bent u echter beschermd tegen prijsstijgingen tijdens de hele contractduur. Hebt u geen dergelijk contract, dan kunt u daar uiteraard nu wel voor kiezen.

Met een vast tarief bent u inderdaad beschermd tegen prijsstijgingen tijdens de hele contractduur.

Elia en de federale overheid hebben heel wat informatie hierover vrijgegeven, die uitgebreid door de media is overgenomen. Neem alvast een kijkje op:

Beschermde en niet-beschermde klanten worden op dezelfde manier behandeld op het vlak van stroomonderbrekingen. Als particuliere klanten zonder stroom zouden worden gezet, kan dit enkel per regio gebeuren, en niet per type klant of per leverancier.

Neen. De stroomonderbrekingen waarvan sprake kunnen immers niet verholpen worden door een elektricien of een andere hulpverlener, maar enkel door Elia op het Belgische niveau. Lees hierover meer op de blog van Europ-Assistance.

Het voorziene afschakelplan bevat zes schijven. Als er een energietekort dreigt en de maatregelen om het verbruik te doen dalen niet helpen, zal een eerste schijf zonder stroom gezet worden. In principe worden eerst de straten in schijf 6 afgeschakeld, indien nodig daarna in schijf 5, enz. De opzettelijke stroompannes zouden voornamelijk tussen 17 en 20 uur plaatsvinden, en zullen naar verluidt maximaal drie uur duren.

Op de website van Eandis vindt u of uw straat effectief op het afschakelplan staat, en in welke schijf die zit. Als uw woonplaats effectief op de lijst staat, wil dat echter nog niet zeggen dat u ook echt zonder stroom gezet zal worden. Veel hangt af van de manier waarop de netten op dat moment geschakeld zijn, en of de vertreklijn/cabine waarmee u verbonden bent wel of niet in dienst blijft. Maar de lijst - die later nog gewijzigd kan worden - is in ieder geval een goede indicatie.

Zie http://www.eandis.be/eandis/energieschaarste.htm

Terug naar het overzicht

 

Verhuis

Verhuis melden

Van zodra u concrete verhuisplannen hebt. Melden kan heel eenvoudig door in te loggen op My Eni en naar de rubriek "Verhuis" te gaan.

U kunt uw verhuis melden via< My Eni. Log in en ga naar de rubriek ‘Verhuis’. Nog meer informatie vindt u hier.

Ja. Dat is geen enkel probleem. Meld uw verhuis via My Eni. En geef hierbij in dat uw nieuwe adres eerst nog even leeg zal staan.

Zeker. U kunt deze informatie ingeven wanneer u uw verhuis meldt. Log in op My Eni en ga naar de rubriek 'Verhuis'

Neem hiervoor contact op met onze klantendienst op het gratis nummer 0800 21 868. Eén van onze verhuisspecialisten helpt u graag verder.

Hebt u uw verhuis niet gemeld via My Eni? Log in en ga naar de rubriek ‘Verhuis’.

Dat heeft geen enkel belang. U meldt uw verhuis gewoon via My Eni en wij brengen alles in orde. Log in en ga naar de rubriek ‘Verhuis’.

Neem hiervoor contact op met onze klantendienst op het nummer 0800 21 868. Eén van onze specialisten helpt u graag verder.

Meld uw verhuis via My Eni. En geef hierbij aan dat uw oude adres eerst nog even leeg zal staan. Dat volstaat. U kunt de meter ook laten verzegelen via de distributienetbeheerder, maar die rekent hiervoor wel een vergoeding aan.

Jazeker. Meld uw verhuis via My Eni. En geef hierbij aan dat uw nieuwe adres eerst nog even leeg zal staan.

Ja. Uw voorschotbedrag is berekend op basis van het historische verbruik van uw nieuwe adres. Wilt u het bedrag aanpassen? Ga naar de rubriek 'Facturen' in My Eni en klik op de knop ‘Bedrag aanpassen’. Hou er wel rekening mee dat een lager voorschot kan leiden tot een hogere jaarafrekening.

Terug naar het overzicht

 

Meter

Uw distributienetbeheerder is eigenaar van uw meter. Neem contact met hem op voor meer informatie

Dat is de exclusieve bevoegdheid van uw distributienetbeheerder.

Sluit eerst een contract af met Eni, waarop u vermeldt dat de meters verzegeld zijn. Wij brengen uw distributienetbeheerder op de hoogte. Eén werkdag later kunt u met hem een afspraak maken om uw meters weer open te zetten.

Tussen de 200 en 500 euro. U krijgt de exacte prijs voor de installatie van deze nieuwe meter van uw eigen distributienetbeheerder. U betaalt de kost dan ook rechtstreeks aan hem.

Een tweevoudige meter is nuttig als u wilt profiteren van het dagtarief én het voordelige nachttarief.

Wilt u een andere meter? Of een zwaardere installatie? Neem dan contact op met uw distributienetbeheerder.

Jazeker. In My Eni kunt u dit zowel bij de melding van uw verhuis als bij een eventuele aanpassing van uw voorschotbedrag.

Terug naar het overzicht

 

Extra diensten

Slimme thermostaat Anna

Als Anna nieuw is, moet ze uw huis nog leren kennen. Anna houdt bij hoe snel uw huis opwarmt en zal hieruit leren. Daarom kan het zijn dat ze in het begin te veel of te weinig verwarmt. Na een week weet Anna hoe ze uw huis zo efficiënt mogelijk op temperatuur brengt.
Het vlammetje op het scherm van Anna geeft niet alleen aan wanneer ze het huis verwarmt. Het vlammetje verschijnt ook wanneer u de warmwaterkraan opendraait. Of Anna is mogelijk aan het voorverwarmen om de temperatuur van een ingesteld schakelpunt (schema) te bereiken. Het kan ook zijn dat de synchronisatie wat traag verloopt.
Het schema staat boven alles, zoals de voorgeprogrammeerde statussen en geofence, vergeet dus niet om het schema uit te zetten. Als u een voorgeprogrammeerde status wilt selecteren of geofencing wilt inschakelen, verandert u deze status wanneer u verbonden bent met uw eigen Wifi-netwerk. Mocht u de temperatuur op afstand nog willen aanpassen, kunt u Anna handmatig kouder of warmer zetten.
Anna blijft met de Smile praten en in de Smile zit een (beperkt) geheugen. De thermostaat zal zich dus aan het ingestelde schema houden en is daarnaast ook nog lokaal (aan het toestel zelf) te bedienen. Op afstand bedienen via de app lukt niet, ook functies die gebruik maken van internet, zoals geofencing, zijn dan tijdelijk niet beschikbaar.
Als het scherm niet goed reageert, kunt u Anna opnieuw instellen, zodat de sensor opnieuw wordt afgesteld. Dit kan op 2 manieren:
  • Via de Anna webpagina: ga via het menu naar “Instellingen” > “Systeeminstellingen” en kijk onder apparaat instellingen. Klik op de knop “Kalibreer” achter aanwezigheidssensor. Anna gloeit oranje op en het scherm gaat uit: Anna stelt de infraroodsensor opnieuw af.
  • Via Anna zelf: raak de linker knop voor 5 seconden aan en laat los. Anna gloeit oranje op en het scherm gaat uit: Anna stelt de infraroodsensor opnieuw af.
Ja, u kunt Anna overal en altijd aansturen met behulp van een app (smartphone en/of tablet). Of u laat het regelen door de ‘geo-fence’ functie. Hiermee schakelt Anna zichzelf uit als u weg bent en aan als u op weg naar huis bent. Ze signaleert het als u binnen of buiten een bepaalde straal van uw huis komt.
  • Controleer of de functie “Op Afstand” ingeschakeld staat: dit moet u doen terwijl u met het wifi netwerk van thuis verbonden bent (en uw smartphone dus ingelogd is op hetzelfde wifi netwerk als de Smile). Ga hiervoor in de Anna-app via het menu naar “Instellingen” en selecteer “Smile”. Zet “Op afstand” aan. Controleer dit ook op de Anna-webpagina via “Instellingen” > “Systeeminstellingen”.
  • Om Anna buitenshuis te kunnen bedienen, is het noodzakelijk dat Anna verbinding maakt met de Plugwise-server. Alleen dan is het mogelijk gebruik te maken van het buitenshuis bedienen. Buitenshuis bedienen wordt mogelijk gemaakt door middel van een Cloud-service, hierbij zijn uw gegevens altijd anoniem en worden via een beveiligde verbinding (SSL) verstuurd. 
Mag Anna geen verbinding maken met de Plugwise servers? Dit kunt u aanpassen via de Anna-webpagina via “Instellingen” > “Systeeminstellingen”. Het is dan helaas niet mogelijk voor ons de service van het buitenshuis bedienen te ondersteunen.
  • Reset de Smile (Druk gedurende 5 seconden op het zwarte knopje op de Smile tot het WLAN-lampje begint te knipperen)
  • Wacht tot de Smile heropgestart is
  • Klik vervolgens Anna los van het montagedeel op de muur, controleer de draden, en plaats Anna weer terug (klik).
Op de eerste factuur vindt u de eenmalige kosten voor de aankoop en installatie van Anna . Deze factuur bevat ook uw eerste maandelijkse bijdragen, die per kwartaal worden gefactureerd.
Op de volgende facturen vindt u enkel uw maandelijkse bijdragen die per kwartaal worden gefactureerd.

Terug naar het overzicht

 

Ketelonderhoud

In Vlaanderen en Wallonië is de gebruiker verantwoordelijk voor het onderhoud (respectievelijk de controle) van de verwarmingsketel. Bent u huurder, dan is het dus aan u om het nodige te doen.
Blijkt naar aanleiding van een onderhouds- of controlebeurt dat er werken uitgevoerd moeten worden aan de verwarmingsinstallatie of indien de ketel aan vervanging toe is, dan dient u uw huisbaas een kopie te bezorgen van het interventierapport, waarop de technicus aangeeft welke aanpassingen moeten gebeuren. De huisbaas heeft vervolgens 3 maanden tijd om de installatie in orde te brengen. De eigenaar is overigens ook verantwoordelijk voor de verplichte keuring van een nieuw toestel bij ingebruikname.
U doet er alleszins goed aan uw huisbaas steeds een duplicaat te bezorgen van uw onderhoudsattest, ook indien er geen opmerkingen zijn. Omgekeerd, indien u nieuwe huurder bent, kunt u een duplicaat van de laatste 2 onderhoudsattesten opvragen bij de verhuurder.
Omdat u als huurder alle belang heeft bij een goed onderhouden verwarmingsketel, doet u er goed aan de eigenaar ervan te verzekeren dat uw ketel regelmatig wordt onderhouden en uw medewerking te verlenen wanneer er een technicus moet langs komen.
Tip: Lees er zeker uw huurovereenkomst op na: deze kan eventueel aanvullende verplichtingen opleggen aan u als huurder.
Een Eni onderhoudsplan kan pas starten nadat er een succesvol eerste onderhoud heeft plaatsgevonden. Kiest u voor een jaarlijks of 2-jaarlijks onderhoudsplan van Eni, dan vangt de eerste looptijd van 12 respectievelijk 24 maanden dus aan op de dag dat uw eerste onderhoud werd uitgevoerd door de technicus van Eni. Het onderhoudsplan wordt telkens stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van 12 of 24 maanden, tenzij u uw contract opzegt uiterlijk 2 maanden voor de vervaldag of tenzij de voorwaarden van uw contract wijzigen. In dit laatste geval brengen wij u daar minimaal 3 maanden voor de vervaldag van op de hoogte en kunt u uw contract desgewenst opzeggen uiterlijk 2 maanden voor de vervaldag.
De onderhoudsbeurt zal ten vroegste 14 dagen en ten laatste 6 maanden na het sluiten van de overeenkomst ingepland worden, tenzij u overeenkomt om het onderhoud op een later tijdstip uit te laten voeren.
Alle kosten van het onderhoud, zowel verplaatsingskosten, werkuren als kleine materialen en onderdelen die gebruikt worden tijdens het onderhoud, zijn inbegrepen in de prijs die u aan Eni betaalt. U hoeft hiervoor niets te betalen aan de onderhoudstechnicus.
Laat u bijkomende herstellingen uitvoeren die buiten het normale onderhoud vallen, dan zal de technicus u daarvoor een prijsopgave bezorgen en deze pas uitvoeren nadat u uw akkoord heeft gegeven. Zulke bijkomende kosten regelt u rechtstreeks met de technicus.
Ja, dat kan bij uitzondering gebeuren. De onderhoudstechnicus is persoonlijk verantwoordelijk voor het uitgevoerde onderhoud. Hij zal altijd een ketelcheck inclusief veiligheidscontrole uitvoeren waarbij hij de omgeving en de goede werking van uw verwarmingsketel evalueert.
Stelt de technicus tijdens de ketelcheck vast dat uw installatie niet reglementair werd geïnstalleerd, de luchtaanvoer of de rookafvoer niet in orde is of dat hij niet veilig aan uw ketel kan werken, dan mag hij weigeren om het eigenlijke onderhoud uit te voeren.
Het niet laten onderhouden van een centrale verwarmingsketel op aardgas of stookolie wordt beschouwd als een milieumisdrijf. Voor milieumisdrijven wordt bij de vaststelling een proces-verbaal opgesteld. Het parket moet binnen een termijn van 180 dagen beslissen of u strafrechtelijk vervolgd wordt (gevangenisstraf of strafrechtelijke geldboete) of niet. In dit laatste geval kan wel nog een alternatieve bestuurlijke geldboete opgelegd worden (met een maximum voorzien op 250.000 euro). Beslist het parket om wel strafrechtelijk te behandelen, kan dit leiden tot strafrechtelijke geldboeten en/of gevangenisstraffen of een minnelijke schikking.
Kunt u geen geldig onderhoudsattest en/of verwarmingsauditrapport voorleggen, dan wordt dit beschouwd als een milieu-inbreuk. Bij de vaststelling van een milieu-inbreuk volgt geen strafrechtelijke vervolging. Milieu-inbreuken worden via bestuurlijke weg gehandhaafd via een zgn. bestuurlijke maatregel en/of exclusieve bestuurlijke geldboete.
Maar zo ver hoeft het niet te komen indien u een onderhoudsplan heeft bij Eni: wij houden uw laatste onderhoudsattesten bij en kunnen u een duplicaat bezorgen indien u daarom vraagt.
Tijdens het onderhoud kan het gebeuren dat de technicus een gebrek vaststelt waarvoor een herstelling nodig is die buiten het normale onderhoud valt. Indien het een kleine herstelling betreft, waarvoor hij de tijd en de nodige onderdelen beschikbaar heeft, zal hij u opgeven hoeveel de herstelling kost en die – na uw akkoord – onmiddellijk uitvoeren. De extra kosten van de herstelling regelt u rechtstreeks met de technicus.
Gaat het om een grotere herstelling, dan dient u een afspraak te maken met onze hersteldienst of kunt u aan uw eigen installateur vragen om de herstelling uit te voeren.
Afhankelijk van de ernst van het defect, zal de technicus al dan niet wachten met de uitvoering van het onderhoud tot de herstelling gebeurd is.
eni home services zorgt voor bijstand in geval van nood. Bij een plotse, onvoorziene uitval van uw verwarmingsketel zorgt de technicus van eni home services ervoor dat u zo snel mogelijk opnieuw verwarming en/of warm water heeft en komen wij gedeeltelijk tussen in de kosten. Voor een definitieve herstelling of voor een niet dringende herstelling kunt u geen beroep doen op eni home services.
U kunt het vergelijken met een herstelling aan uw wagen: heeft u onderweg een panne, dan kunt u beroep doen op een bijstandsverlener. Zij zorgen ervoor dat u snel verder kan rijden. Voor een definitieve of niet-dringende herstelling gaat u naar uw vertrouwde garagist.
Op de eerste factuur vindt u de eenmalige kosten van uw eerste ketelonderhoud. Deze factuur bevat ook uw eerste maandelijkse bijdragen, die per kwartaal worden gefactureerd.
Op de volgende facturen vindt u enkel uw maandelijkse bijdragen, die per kwartaal worden gefactureerd.

Terug naar het overzicht

 

Zelf regelen via My Eni

Wat kan in My Eni

My Eni is de online klantenzone van Eni. Via deze persoonlijke klantenzone beheert u moeiteloos al uw gegevens: voorschotbedrag aanpassen, gegevens nakijken, facturen opvolgen, overschakelen op elektronische facturatie, verhuis melden, enz.

Ga naar My Eni en kies ‘Nog geen login’ of ‘Registreren’. Houd uw klantnummer en activatiecode (de 5 laatste cijfers van uw EAN-code) bij de hand. U vindt deze gegevens op al uw facturen.

Jazeker. Log in op My Eni, ga naar de rubriek ‘Contactvoorkeuren’ bij Persoonsgegevens, klik op ‘Aanpassen’ en kies voor facturen ‘via e-mail’.

Jazeker. Log in op My Eni en ga naar de rubriek ‘Facturen’.

Jazeker. Log in op My Eni, ga naar de rubriek ‘Facturen’ en klik op de knop ‘Bedrag aanpassen’. Daar kiest u direct zelf een nieuw voorschotbedrag. U kunt ook eerst uw meterstand ingeven via My Bill Coach om op basis daarvan uw voorschotbedrag aan te passen.

Heel eenvoudig. Log in op My Eni, ga naar de rubriek ‘Persoonsgegevens’ en klik op ‘aanpassen’ bij de rubriek ‘Betaling’.

Log in op My Eni, ga naar de rubriek ‘Tariefplan’ en klik op de link ‘Aanpassen’.

Log in op My Eni en ga naar de rubriek ‘Verhuis’.

Jazeker. Log in op My Eni, ga naar de rubriek ‘Facturen’ klik op de knop 'Betaaldatum aanpassen'.

Jazeker. In My Eni kunt u dit zowel bij de melding van uw verhuis als bij een eventuele aanpassing van uw voorschotbedrag.

Terug naar het overzicht

 

Paswoord voor My Eni aanpassen

Klik hier om uw paswoord te wijzigen. U moet ingelogd zijn op My Eni om uw paswoord te wijzigen.

Ga naar My Eni, klik op ‘Paswoord vergeten’ en vul uw e-mailadres in. We sturen u direct een nieuw paswoord.

Terug naar het overzicht

 

Gegevens in My Eni aanpassen

Klik hier. Uw aanpassingen zijn binnen de 4 dagen zichtbaar op de website.

Uw aanpassingen zijn geregistreerd. Binnen de 4 werkdagen kunt u ze raadplegen op de website.

Terug naar het overzicht

 

My Eni app gebruiken

De My Eni app is een applicatie voor uw smartphone of tablet. Deze applicatie is gratis en geeft u altijd en overal (op voorwaarde dat u online bent) directe toegang tot My Eni, de online klantenzone. Ze is bedoeld voor residentiële gebruikers en kmo’s.

  • Uw facturen en openstaande bedragen checken;
  • Uw meterstanden ingeven terwijl u naast uw meter staat en direct nagaan of uw voorschot nog overeenstemt met uw verbruik;
  • Uw maandelijks voorschotbedrag en uw betaalwijze aanpassen;
  • Uw accountgegevens bekijken en uw persoonlijke data wijzigen;
  • Snel een klacht of vraag ingeven.
  • Uw verhuis regelen of veranderen van tariefplan via de My Eni app is niet mogelijk. Dit geeft u best online in via uw pc.

Nog geen login? Registreren is zo gebeurd. Houd uw klantnummer en activatiecode (de 5 laatste cijfers van uw EAN-code) bij de hand. U vindt deze gegevens op al uw facturen.

Terug naar het overzicht